Πώς επιλέγουμε έναν «ειδικό»

Καταρχήν θα ήθελα να σας εξηγήσω το λόγο που γράφω το συγκεκριμένο άρθρο. Θα αποτελέσει και αυτό στην πορεία μέρος μιας ομάδας άρθρων στα οποία θα επανέλθουμε γιατί υπάρχουν πάρα πολλές υποκατηγορίες.

Ο λόγος λοιπόν είναι ότι ειδικότερα με την οικονομική κρίση ή κρίση ρευστότητας ή όπως αλλιώς θέλετε πείτε την, ο κόσμος δεν έχει την πολυτέλεια να βρει εύκολα τον «ειδικό» στον κάθε τομέα. Χρειάζεται πολύ χρόνο, πολύ ψάξιμο και συνήθως αρκετά χρήματα. Από την άλλη, υπήρξε πολλές φορές μία τάση ισοπέδωσης και αποκαθήλωσης των «ειδικών», δικαίως ή αδίκως, το οποίο είναι από μόνο του ένα άλλο μεγάλο θέμα. Το σίγουρο είναι ότι χρειαζόμαστε τους «ειδικούς».

Ποιος είναι όμως ο «ειδικός»;

Έχουν γραφτεί και ακουστεί εκατοντάδες απόψεις. Τις δύο που έχω συγκρατήσει θα ήθελα να τις μοιραστώ μαζί σας. Το πρώτο είναι ένα αμερικάνικο ρητό: Ειδικός είναι «αυτός που έχει κάνει όλα τα λάθη στον τομέα του». Το δεύτερο είναι από μία έρευνα του Πανεπιστημίου Harvard. Ο τίτλος της έρευνας ήταν «η δημιουργία ενός ειδήμονα». Η έρευνα περιλάμβανε ανθρώπους από διάφορους τομείς, από τον αθλητισμό μέχρι τη μουσική. Αποκαλύφθηκε πως όλοι αυτοί οι ειδήμονες είχαν κάτι κοινό: είχαν όλοι τους επενδύσει περίπου 10.000 ώρες καλλιεργώντας τη δεξιότητά τους. Δέκα χιλιάδες ώρες εστιασμένης προσπάθειας και προσεχτικής άσκησης.

Πως αναγνωρίζουμε και επιλέγουμε τον «ειδικό»; Ακολουθούν μερικά tips.

1. Ψάχνουμε πηγές αξιόπιστων πληροφοριών και βιογραφικά, τα οποία διασταυρώνουμε.

2. Οι ειδικοί έχουν «ομάδες». Δεν είναι ποτέ μόνοι τους. Ξέρουν πως μόνο με ομαδική υποστήριξη και εργασία μεγιστοποιούν τα αποτελέσματά τους και χωρίς την παρουσία αυτής δεν είναι εύκολο στο σύγχρονο κόσμο να θεωρούνται ειδικοί.

3. Είναι αφοσιωμένοι στον τομέα τους σε πλήρη αντιστοιχία με το χρόνο που καταναλώνουν. Μία φαινομενικά απλή συμβουλή τους ή πράξη τους, έχει βγει από άπειρες ώρες ενασχόλησης.

4. Είναι υπέρμαχοι της βιωματικής γνώσης. Για αυτό και αντιμετωπίζουν τους υπόλοιπους ανθρώπους ως μοναδικές οντότητες, δίνοντας τη δέουσα προσοχή και σοβαρότητα.

5. Δίνουν έμφαση στις λεπτομέρειες. Ξέρουν ότι την απλότητα την επιτυγχάνεις όταν κατακτάς την πολυπλοκότητα, όχι όταν την αγνοείς.

6. Σκέφτονται και προτείνουν (και) λύσεις «out of the box». Με φαντασία. Ψάχνουν με ευρυμάθεια να βρουν λύσεις, χρησιμοποιώντας στοιχεία ή λεπτομέρειες που ενδεχομένως βρίσκονται έξω από το φάσμα του τομέα τους.

7. Η φήμη τους ταξιδεύει «στόμα με στόμα». Μακρύτερα και γρηγορότερα από ένα τηλεοπτικό σποτ, χωρίς να κάνουν κάτι ιδιαίτερο για αυτό.

8. Ακριβώς επειδή έχουν κάνει λάθη, δεν έχουν πάντα καθολική αποδοχή και ζουν άνετα με αυτό. Όπου ακούτε καθολική αποδοχή, ψάξτε λίγο καλύτερα.

9. Δεν είναι ανασφαλείς. Για το λόγο αυτό προτείνουν και άλλους ως ειδικούς. Τους αρέσει να συναναστρέφονται άλλους ειδικούς είτε από τον ίδιο είτε από διαφορετικό τομέα. Πάντα συστήνουν άνετα και δημοσιοποιούν με χαρά τις πηγές τους.

10. Όταν δεν ξέρουν λένε άφοβα «δεν ξέρω». Γιατί… ξέρουν πως δεν τα γνωρίζουν όλα, ούτε προσπαθούν να φανούν ειδικοί στα πάντα. Μισούν τη λέξη «νομίζω». Δε θα τους ακούσετε εύκολα να τη χρησιμοποιούν.

11. Τους βρίσκεις. Η πρόσβαση σε αυτούς σε αντίθεση με αυτό που πιστεύει ο πολύς κόσμος δεν είναι τόσο δύσκολη. Ο «ειδικός» σου δίνει ένα σαφές χρονικό πλάνο απάντησης. Θα αιφνιδιαστείτε μερικές φορές από την ταχύτητά τους. Είναι σεμνοί.

12. Προτείνουν ξεκάθαρες λύσεις. Δεν αμφιταλαντεύονται και καταλήγουν με ένα «πρέπει να κάνεις αυτό, αλλά είναι δική σου η απόφαση».

13. Είναι υπέρμετρα παρατηρητικοί. Βλέπουν αυτό που οι περισσότεροι δεν μπορούν να δουν.

14. Βασίζουν τα λεγόμενά τους σε συγκεκριμένα, ακριβή, μετρήσιμα αποτελέσματα. Έτσι μπορείς στο τέλος να τους αξιολογήσεις και εσύ που ζητάς τη βοήθεια τους.

15. Λένε αλήθειες, όσο σκληρές και αν ακούγονται. Δεν στρογγυλεύουν τα πράγματα, προτιμούν να είναι πάνω από όλα χρήσιμοι παρά απλώς αρεστοί.